ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  2. 第15号 (2017/2018)

「考え,議論する道徳」のための授業づくり : 同和教育・人権教育の実践から

http://hdl.handle.net/10693/2639
http://hdl.handle.net/10693/2639
627afd2f-8491-4687-84f2-29ef8ef6df40
名前 / ファイル ライセンス アクション
紀要15号 紀要15号 009-022 木村.pdf (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-02-21
タイトル
タイトル 「考え,議論する道徳」のための授業づくり : 同和教育・人権教育の実践から
言語 ja
タイトル
タイトル A Class for“ Thinking and Discussing Morality” : From Practice of Dowa Education and Human Rights Education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 “ special subject morality”
キーワード
主題Scheme Other
主題 “ thinking and discussing morality”
キーワード
主題Scheme Other
主題 dowa education
キーワード
主題Scheme Other
主題 human rights education
キーワード
主題Scheme Other
主題 class
キーワード
主題Scheme Other
主題 「特別の教科 道徳」
キーワード
主題Scheme Other
主題 「考え,議論する道徳」
キーワード
主題Scheme Other
主題 同和教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 人権教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 授業づくり
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 木村, 和美

× 木村, 和美

ja 木村, 和美

ja-Kana キムラ, カズミ

en Kimura, Kazumi


Search repository
書誌情報 研究紀要 = Bulletin of Biwako Seikei Sport College

号 15, p. 9-22, 発行日 2018-03-15
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Moral education in Japanese school education has undergone a significant change. In March 2015, the Enforcement Regulations of School Education Act was revised, and“ moral education” became“ special subject morality”. Accordingly, the course of study was also revised. From elementary school in 2018, middle school in 2019“ special subject morality” will be fully implemented. Traditionally, moral education often focused on reading the emotions of characters in teaching materials. However, moral education in the future is required to transform qualitatively into“ thinking and discussing morality”. There are many problems that need to be resolved, such as teachers claiming that children feel“ not fun” or“ not beneficial” regarding moral education.  Problems similar to moral education also occurred in Dowa education and human rights education. The Osaka Prefectural Board of Education published“ Human Rights Learning with Verbs” in 2002 as an effort to solve problems.  This paper analyzed and examined the contents and utilization examples of“ Human Rights Learning with Verbs” from the viewpoint of“ thinking and discussing morality”.  As a result, the commonality was clarified in the class regarding“ thinking and discussing morality” aims and the case of utilization of“ Human Rights Learning with Verbs”. Moreover, it was found that“ Human Rights Learning with Verbs” can sufficiently apply to the course of study.“ Human Rights Learning with Verbs” was published for training in social education. However, by reconfiguration, it can be fully utilized for“ special subject morality”.  From now on, accumulation of various practices is necessary for“ special subject morality”. Each teacher is required to actively make efforts.
出版者
出版者 びわこ成蹊スポーツ大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1348-9399
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1191547X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 13:15:15.178889
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3